Hjulbolt | Autoxo Sport Hoveddel Side topp
DEN YDMYKE HJULBOLT

23.04.2021 av Luca Lorenzato

Ved lengre fartsfylte turer eller banekjøring er det viktig å forberede bilen. En av de aller viktigste punktene på sjekklisten er stramming av hjulbolter. Vår egen tekniker Luca forklarer hvordan dette gjøres korrekt.

Det er naturligvis essensielt å ha riktig utstyr. Med en momentnøkkel for hånden vil man kunne stramme alle hjulboltene etter korrekt moment. Strammer man for lite kan bolten løsne. Strammer man derimot for mye legger man for mye stress på gjengene som kan føre til at disse blir ødelagt.

Med de moderne sportsbilenes ekstreme ytelser påføres disse boltene enorme krefter ved banekjøring. I tillegg vil varmen fra bremsene føre til at de utvider seg for så å krympe igjen når de blir kalde. Det er derfor lurt å alltid kontrollere momentet på boltene før hvert pass på bane.

Med unntak av senterbolter skal boltene strammes i et stjernemønster, og hvert sportsbilmerke har sine egne spesifikasjoner. For vanlige Ferrarihjulbolter skal man stramme med 120 Nm, men for titanbolter (ekstrautstyr) skal man stramme med 100 Nm. Ved stramming av vanlige Ferraribolter kan det være smart å bruke en aluminiumspipe som ikke skader chromebehandlingen på boltene.

Kontakt gjerne vår serviceavdeling for mer informasjon eller spørsmål. 

Luca Lorenzato

Side bunn

Søkeresultater

Sidebunn